Ministrul de Interne răspunde interpelării deputatului Ioan Bălan cu privire la traficul din Vama Siret și declară că au fost luate o serie de măsuri pentru fluidizarea acestuia.

Lucian Bode a declarat în răspunsul său către deputatul PNL de Suceava că a fost suplimentat personalul din punctul de trecere al frontierei pentru ca datele să fie prelucrate mai rapid și au fost trimise echipamente mobile pentru efectuarea formalităților de control.

Redăm răspunsul ministrului de Interne către deputatul Ioan Bălan:

„La nivelul Ministerului Afacerilor Interne există o preocupare permanentă pentru eficientizarea activităților de control în punctele de trecere a frontierei de stat, fiind dispuse, în acest sens, măsurile din competența structurilor cu responsabilități în domeniu, pe linia fluidizării traficului la frontieră și reducerii timpilor de așteptare, precum și asigurării unei prezențe sporite a echipajelor de poliție rutieră, pe sectoarele de drum pe care se formează coloanele de autovehicule, în vederea prevenirii oricăror situații de risc, cu impact în planul ordinii și siguranței publice.

În vederea facilitării accesului pe teritoriul României a persoanelor care vin din Ucraina, la nivelul Poliției de Frontieră Române au fost adoptat măsuri de creștere a capacității de procesare a cetățenilor în discuție, constând în suplimentarea personalului din cadrul punctelor de trecere a frontierei (inclusiv cu reprezentanți ai Agenției Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă), precum și a tehnicii din dotare, prin detașarea unor echipamente mobile pentru efectuarea formalităților de control.

De asemenea, a fost creată și posibilitatea de a se efectua verificările pentru intrarea în România pe arterele destinate ieșirii din țară.

În ceea ce privește traficul de marfă, precizăm faptul că timpul mediu înregistrat pentru realizarea verificărilor de către personalul Poliției de Frontieră Române este de 2-3 minute/mijloc de transport, fiind înregistrate valori mai mari în cadrul formalităților derulate de către reprezentanții celorlalte autorități, care, în esență, influențează durata timpului de așteptare la intrarea/ieșirea în/din țară.

Precizăm faptul că reprezentanții Poliției de Frontieră Române au desfășurat activități de verificare în teren, care au avut ca scop analizarea posibilității de dezvoltare a capacității de procesare a mărfurilor, în raport cu situația existentă, fiind identificate aspectele problematice și formulate propuneri pentru eficientizarea formalităților de control efectuate asupra mijloacelor de transport marfă, astfel:

  • valorificarea posibilităților transmiterii, de către operatorii economici din Ucraina, a documentelor de însoțire a mărfii prin mijloace electronice către comisionarii vamali și întocmirea declarației vamale de tranzit anterior prezentării transportului în punctul de trecere a frontierei;
  • valorificarea informațiilor transmise <<în avans>> sistemului Ro-eTransport;
  • analizarea posibilității modificării fluxurilor de automarfare, în sensul creării unui flux separat în cadrul aceluiași PTF pentru transporturi;
  • eliminarea controalelor pentru transporturile produselor de origine non – animală (cereale, legume, fructe etc.) și furaje, aflate în tranzit, sens în care la nivelul autorităților competente s-a inițiat modificarea legislației naționale pe acest segment;
  • analizarea, în funcție de infrastructura existentă în teren, a posibilității efectuării formalităților de control, altele decât cele realizate de Poliția de Frontieră Română, în zone adiacente punctelor de trecere a frontierei pentru degrevarea acestora (ex. birouri vamale de interior);
  • permanentizarea programului de lucru la nivelul personalului Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și Autorității Naționale Fitosanitare, cu atribuții de control la frontieră și a comisionarilor vamali prezenți în punctele de trecere, precum și înființarea de noi puncte de lucru ale acestora;
  • suplimentarea personalului autorităților naționale de control la frontieră, inclusiv la nivelul Poliției de Frontieră Române, prin acoperirea deficitului existent și a echipamentelor de lucru necesare.

Totodată, menționăm că, în conformitate cu art.9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările și completările ulterioare, deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei se face prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, la alin.(3) al art.18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.104/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră Române, cu modificările și completările ulterioare, se prevede că în vederea deschiderii de noi puncte de trecere a frontierei consiliile județene și consiliile locale ale municipiilor, orașelor sau comunelor solicitante vor consulta Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, vor pune la dispoziție și vor asigura spațiile și condițiile tehnice edilitare necesare în vederea funcționării lor.

Pe de altă parte, precizăm că deschiderea și operaționalizarea unor noi puncte de trecere a frontierei pentru tranzitul transporturilor de marfă, implică existența unei infrastructuri adecvate, atât în ceea ce privește partea română, cât și partea ucraineană, inclusiv încheierea unor acorduri bilaterale în acest sens.

În ceea ce privește facilitarea exporturilor de marfă, se impune mențiunea că Ministerul Afacerilor Interne menține active legăturile diplomatice și tehnice cu partenerii de la Kiev pentru a soluționa punctual aspectele care se află în competența instituției noastre, însă principalele sarcini în acest sens nu intră în competența Ministerului Afacerilor Interne.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.